چطور یک کسب و کار تجارت الکترونیک راه بیاندازیم؟

کامنت : 0
نویسنده:

امیررضا دهقان

یکی از کمپانی هایی که من صاحبش هستم در واقع یک کمپانی تجرات الکترونیک هست و در سالها میلیاردها میلیارد درآمد داره و تا به حال جوایزی رو هم دریافت کرده.  امروز میخوام بهتون سه نکته ی کلیدی یا ۳ درس آموزش بدم که از راه اندازی این کمپانی یاد گرفتم.

اول اینکه تو کسب و کارهای تجارت الکترونیک (۱ - نرخ تبدیل پادشاه است) و خیلی خیلی اهمیت داره. یعنی باید دائم نرخ تبدیل صفحاتتون رو اندازه بگیرید و ببینید بانس ریت اونها چقدره. یعنی ببینید چقدر از مردم از اون صفحه متنفر بودن و توی کدوم صفحه س که مردم از وبسایت شما خارج میشن و از کجا مخاطب رو از دست میدید. مثلا میبینید که مردم محصول رو میبینن تا صفحه اضافه به سبد خرید میان جلو بعد که قیمت رو میبینن از صفحه خارج میشن یا اون رو میبندن. اینجاست که شما باید ببینید چرا قیمت براشون قانع کننده نبوده و مثلا یک تستیمینال اضافه کنید یا فرآیند سبد خرید رو ساده تر طراحی کنید و اگر قبلا چندین مرحله پردازش داشتید اونها رو با هم قاطی کنید و یه فرآیند خیلی کوتاه تر بسازید. مثلا بدون نیاز به ساختن حساب کاربری بتونن از تو صفحه محصول مستقیم به صفحه پرداخت بانک برن والسلام. اینجوری تمام مراحل رو خلاصه میکنید تو یه مرحله ی خیلی کوتاه. خلاصه که (باید همه چیز رو اندازه بگیرید) به اطلاعات نگاه کنید و صفحه هاتون رو دائم رصد کنید تا ببینید چه خبر هست در اونها. مثلا باید مطمئن بشید محصولی که داره خوب فروش میره حتما تو صفحه هوم سایت شما حضور داشته باشه. این شد نکته کلیدی شماره ۱
نکته کلیدی شماره (۲ - استراتژي محتوا به خوبی استراتژی ترافیک پولی) باید باشه. اول کار مردم نمیدونن چرا و چطور باید به وبسایت ما بیان بنابراین ما کلی پول وسط میذاریم و خرج تبلیغات بنری و کلیکی و اینها میکنیم. اما همزمان با این داستان باید حواستون به ترافیک ارگانیک خودتون هم باشه و باید وبسایتتون رو برای موتورهای جستجو هم بهینه کنید. بهترین راهش هم اینه که مطالب زیادی با کلمه کلیدی های مرتبط فراهم کنید و اون رو داخل وبسایتتون قرار بدید. اون اول که سایتتون رو راه میندازید شاید ۹۰ درصد ترافیکتون از همون تبلیغات پولیه بیاد و فقط ۱۰ درصدش ارگانیک باشه اما اگر این کاری که گفتم رو انجام بدین ۵ سال بعد خواهید دید که نسبت اینها میرسه به ۶۰ به ۴۰. ۶۰ درصد ترافیک ارگانیک در برابر ۴۰ درصد ترافیک پولی. البته ترافیک ارگانیک هم چندان رایگان تموم نمیشه چون باید وقت و هزینه و انرژی بذارید پای تولید محتوا. این رو هم بگم که من فرض رو بر این گذاشتم که شما فروشگاه خودتون رو داشته باشید و نخواید محصولتون رو تو مارکت پلیس هایی مثل دیجی کالا و اینها قرار بدید چون اونها ترافیکشون رو از قبل دارن... فرض بر اینه که شما وبسایت فروشگاه خودتون رو دارید و اونوقت هست که این نسبت ۶۰ ارگانیک به ۴۰ درصد پولی رو خواهید دید.
آخرین درسی که میخوام باهاتون به اشتراک بگذارم هم اینه که (۳- انبارداری نابودتون میکنه). خطرناک ترین چیزی که نابودتون میکنه اینه که یه انبار پر از محصول داشته باشید که فروش نمیرن. اگر محصولتون تاریخ انقضا داشته باشه که واویلا... ولی اگر نداشته باشه هم باز کلی محصول همیشه روی هم تلنبار میشه که فروش نرفتن و رو دستتون باد کردن. این داستان ممکنه شمارو زیر صدها میلیون تومان هزینه و قرض ببره و حسابی بزنتتون زمین. پیشنهادم اینه که اولش با تعداد محصول کم شروع کنید تا مشتریتون رو تست کنید و ببینید چی دوست داره و بعد اگر خواستید دیوانه وار محصول اضافه کنید! همیشه قبل از اضافه کردن محصول به این فکر کنید که (اگر فروش نرفت چی؟). پس یادتون باشه انبارداری کشنده س. اگر میخواید برید و یه کسب و کار تجارت الکترونیک شروع کنید این رو بدونید که باید قبلش یه مهارت درآمد بالا توسعه بدید و باید برید ویدیوهای اون مهارت درآمد بالا رو ببینید اون هم قبل از شروع اون کسب و کار تجارت الکترونیک. 

نظرات
ارسال نظر
رایگان
سایر مطالب
گردش پول