یک کلید که قفل ثروت رو باز میکنه

کامنت : 0
نویسنده:

امیر رضا دهقان

 یه روز و من همسرم رفته بودیم به یکی از رستورانهای ایتالیایی محبوبمون و داشتیم با صاحب اونجا حرف میزدیم. اون آقا به تازگی یه اپ برای رستورانش درست کرده بود. یه چیزی شبیه به اسنپ فود که میشه باهاش غذا سفارش داد و اون رو تحویل گرفت. ازش پرسیدم کاسبی چطوره خوبه؟ گفت کاسبی نه تنها خوبه بلکه از همیشه بهتره. گفت همیشه ما بین ۷ تا ۱۰ مشتری در ساعت میگرفتیم اما از وقتی این اپ رو راه انداختیم بین ۲۰ تا ۳۰ تا سفارش در ساعت میگیریم

من بهش گفتم خیلی خوبه که تونستی درآمدت رو دو سه برابر کنی. اما کلیدی که باعث موفقیت در کسب و کار میشه... قبل از اینکه جواب رو بهتون بگم برید تو کامنتها و حدس بزنید اون چیه. ۱ کلیدی که ثروت رو در کسب و کار ایجاد میکنه...
اون کلید (توزیع ) هست.
منظورم چیه؟
این رستوران داری که مثال زدم هیچوقت نرفت یه رستوران جدید باز کنه. فقط با ملحق شدن به یه شبکه ی توزیع بزرگتر تونسته بود به این موفقیت برسه. اگر الان توی یه کسب و کاری هستید... آنلاین آفلاین محصول خدمات هرچی که هست مهم نیست... ببینید چه چیزی باعث شده نتونید برید به مرحله ی جلوتر؟ حدس من اینه که مشکل توزیع دارید. به نظر من توجه نکردن به همین موضوع هست که نمیذاره مشتری های بیشتری بیارید به کسب و کارتون.
یه فرانچایز مثل (مک دونالد یا استار باکس) رو ببینید. ظاهر قضیه اینه که اونها تو هر کوچه پسکوچه ای یه شعبه زدن اما چیزی که واقعا هست همون بحث توزیعه. توزیعه که اجازه میده اونها قهوه؛همبرگر یا سیب زمینی بیشتری بفروشن. این شعبه ها در واقع همون شبکه ی توزیع هستند. حرف من اینه. توزیع میتونه ثروت رو توی کسب و کار باعث بشه. فرض کنید استار باکس بخواد یه محصول جدید... یه برند جدید... یه قهوه ی جدید... یه چای جدید رو معرفی کنه. میتونه با همچین شبکه ای در یک چشم به هم زدن این کار رو انجام بده و محصولش هم خیلی خیلی موفق باشه. یا اینکه میتونه محصولش رو با این شبکه ی وسیع امتحان کنه تست کنه و ببینه آیا موفق هست یا نه. تمام اینها به خاطر اون شبکه ی توزیع هیولاییش هست. این قدرت واقعی توزیعه.
اگر فروش کافی ندارید احتمال اینکه توی توزیع لنگ میزنید خیلی خیلی بالاست. حتی همین فروشنده های تلفنی که زنگ میزنن اینور اونور خودشون یه شبکه ی توزیع هستند. اگر چه من خیلی طرفدار اون مدل کسب و کار نیستم اما دلیل نمیشه قدرت همچین شبکه ای رو دست کم بگیرم. حالا تو همین فضای آنلاین خودمون برای اینکه ویدیو و محتواتون رو به افراد بیشتری برسونید و فروش بیشتری باهاش داشته باشید باید چه کار کنید؟ باید بین افراد بیشتری اون محتوا رو توزیع کنید. حالا ممکنه حرف من رو گرفته باشید اما براتون سوال باشه با بودجه ی محدود یا هنگام شروع چطور میشه توزیع محصول یا محتوا رو بیشتر کرد؟
اینجا دو راه وجود داره. اول (۱) اینکه میتونید (شبکه ی توزیع خودتون رو بسازید)
مثلا با یه اکانت اینستاگرام شروع کنید و محتواتون رو هر دو روز هر سه روز هر هفته هرروز برسونید به مخاطب. هر چی بیشتر توزیعش کنید چشم های بیشتری شما رو میبنه.
راه حل دوم (۲) اینه که (از شبکه های موجود ابزار بسازید)
این همون کاریه که من خودم هم میکنم. درواقع من جفتش رو انجام میدم. در هنگام شروع باید ببینید چطور میتونید برید توی شبکه ی توزیع آدمهای دیگه. این رستوران هایی که میرن با اسنپ فود کار میکنن همشون که خودشون نرفتن یه شبکه ی توزیع مثل اپلکیشن ایجاد کنن... یه نفر دیگه اومده اسنپ فود رو راه انداخته اونها فقط میرن خودشون رو میچپونن داخلش و درآمدشون رو دو سه برابر میکنن. یا مثلا وقتی اینستاگرام دارید میتونید با کسایی که فالورهاشون از شما بیشتره یه ویدیوی مشترک بسازید. من این کار رو خودم هم انجام میدم. تا وقتی که شما چیز ارزشمندی برای ارائه به مخاطبهای اونها دارید میتونید با قدرت تمام از شبکه ی توزیع اونها هم استفاده کنید.
بنابراین ازتون میخوام فکر کنید و ببینید چه کاری هست که میتونید انجام بدین تا شبکه ی توزیعتون رو گسترش بدید. چون توزیع همون کلیدی هست که قفل ثروت رو در کسب و کار باز میکنه.
اگر اولین بار هست که ویدیوی کانال من رو مییبینید حتما منو فالو کنید. من هرروز ویدیوی جدیدی آپلود میکنم. توی اپیزود بعدی میبینمتون.

نظرات
ارسال نظر
رایگان
سایر مطالب
گردش پول